21 Aralık 2020

ŞEB-İ YELDA

 




21 ARALIK ŞEB-İ YELDA


Adımı koyan canım babam. Adımın anlamını lise yıllarımda edebiyat öğretmenim Ayhan Bey'den öğrenmiştim. Ve sonrasında daha çok sevdim. Ve İranlı doktorumuz vardı Reza Bey'den ise  Farsça bir isim olduğu için İran'da her yıl kutlamalarının yapıldığını öğrenmiştim. Yılın en uzun gecesi.Şimdi hâlâ yapılıyor mudur bilmiyorum 🌃 Geceleri,  karanlığı ve soğuğu seven ben tam olarak adımın anlamını taşıyorum , derler ya isim koymak önemli hayatın boyunca seninle gelir diye... 💜💜💜

Günümüzde tüketim çılgınlığına çevirdiler o ayrı. En uzun gece diye şöyle  kampanya , indirim v.s. bunlar boş . Aşağıda ise internetten aldığım bu günün anlam ve önemine uyan kısa bir açıklama bırakıyorum

.

.

.

Şeb-i yelda’yı müneccimle muvakkit ne bilir 

Müptela-i gama sor kim geceler kaç saat

Fuzuli (1) 

Şeb-i Yelda.

En uzun gece.

Karanlıklar her zaman ürkütücü olmuştur. İnsanın var oluşundan bu yana, gece ve karanlık, genel anlamda kötülüklerin anası sayılmış, başta güneş olmak üzere aydınlık saçan her şey kutsal sayılmıştı.

Her ne kadar, günümüzde, elektrik kesintileri sayesinde, insanların birbirleriyle konuşmasına vesile olmuşsa da karanlıklar her zaman sorun olmuştur.

Şeb-i Yelda edebiyatta sıklıkla kullanılmış. Sevgilinin uzun siyah saçlarını tasvirde de rastlıyoruz Şeb-i Yelda’ya, sıkıntıyla geçen uzun gecelerin tasvirinde de.

21 Aralık, Kuzey yarım küre için, yılın en uzun gecesi ve en kısa gününe sahiptir. Bu günü takip eden günlerde geceler kısalmaya, günler uzamaya başlar. 21 Mart tarihinde gece ve gündüz süre olarak eşitlenir.

.

.

21 ARALIK ŞEB-İ YELDA 

Ritüellerden de bahsetmeden geçmek olmaz ;) Bol bereketli bir yıl bizlerle olsun


💜Gönül kırgınlıklarımıza, kalp ağrılarımıza ve tüm yaralara NAR kırıyoruz bu gece, bu gece Şeb-i Yelda... En uzun gece...


⭐Bu gece NAR yerseniz, yıl boyu hiçbir hastalık size yanaşamazmış...


⭐Bu gece NAR kırarsanız, yıl boyunca NAR gibi bereketiniz olurmuş...


⭐Bu gece konuklarınıza NAR sunarsanız, gönül kırgınlıklarınız geçer, küslükleriniz diner, yürek yaralarınız azalırmış...


⭐Bu gece NAR evinize girerse, yıl boyunca tam da bu geceki gibi, karanlık kısalır, kısalır, biter, artık aydınlıklarınız olurmuş...


⭐Bu gece, Aralık'ın 21. gecesi, Şeb-i Yelda. Bu gece karanlık kısalıyor. Belki bu gece bizim de karanlığımız azalır...


⭐Bu gece, size NAR ayıklayanınız var olsun, size NAR tanesi sunanın da kadrini kıymetini biliniz; birken, bin olunuz beraber, tane tane kızıl kızıl ışıldayınız, sonra yanyana daha da bir bütün olunuz…..


ŞEB-İ YELDA

21 ARALIK

BOLLUK BEREKET

28 yorum:

  1. Çok güzel bir yazı olmuş akşam babam almayı unutmazsa nar kıracağım mutlaka 😍

    YanıtlaSil
  2. ne güzel yazı bu ne de anlamlı, nar kırmak ne ilginçmiş yaaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir kırdık ailecek hahahaha sonra mutfak temizliği bana kaldı tabiiki de :)

      Sil
  3. Ben yazıya bayıldım emeğine sağlık :)

    YanıtlaSil
  4. İsminizin anlami cok güzelmiş hic bilmiyordum. Tınısı da güzel, babanıza bir teşekkür borçlusunuz öyleyse. Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet kesinlikle ama çok geç fark ettim güzelliğibni olsun rahmetli babamı bol bol anıyorum böylelikle :)

      Sil
  5. Bu yazıyı sanırım biraz geç gördüm, adınız çok anlamlıymış <3

    YanıtlaSil
  6. Merhaba, bereketli ve sağlıklı yıllar dilerim :) Blogunuzu takipteyim bloguma da beklerim <3

    YanıtlaSil
  7. En uzun geceyi; işi, onu hesaplamak olan müneccime, muvakkite sorma; onlar bilmez. Gecelerin kaç saat olduğunu gama tutulmuş olana sor.

    YanıtlaSil
  8. Geceler güzeldir. Gündüzler de güzeldir. Hepsinin farklı bir güzelliği var. Umarım dileklerin gerçekleşir :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Amiiiiiin :))) Cümlemizin en güzel dilekleri gerçekleşsin

      Sil
  9. Emeğinize sağlık yazınız da ismin anlamı gibi güzel olmuş teşekkür ederiz

    YanıtlaSil
  10. çok güzelsiniz ve tatlısınız :) sakın yanlış anlamayın beni. bu arada blogunuz çok güzel, bende beklerim saygılarımla.

    YanıtlaSil
  11. Çok güzel bilgiler veriyorsunuz Çok teşekkür ederim. Şeb-i yeldâyı daha yeni öğrendim İnanır mısınız

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim adımın anlamı olmasına rağmen ben de lise yıllarımda öğrenmiştim. Ne mutlu bir katkım olduysa. Ben de o kadar çok şey öğrenmeye devam ediyorum ki. Hayat bitmeyen mezun olamayacağımız bir okul sanki :)

      Sil
  12. canım ne güzel anlatmışsın. Şebi Yelda'nın anlamını bilmiyordum çok faydalı oldu tatlım

    YanıtlaSil
  13. Şimdi bir nar olsa da yeseydik değil mi? 🙂
    Bir küçük düzeltme yapayım. Yazınızdaki beyitin Fuzuli'ye ait olduğunu belirtmişsiniz ama beyit Sabit mahlaslı bir şaire ait.
    Sayfamdaki 21 Aralık yazısını da okumanızı rica edecektim. Sonradan sizin bu yazıyı okuduğunuzu hatırladım. 🙂

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öylem, ,teşekkür ederim düzeltme için. Alıntı yaptığım yerde hata oldu sanırım

      Sil
  14. Tüh bu yazıyı geç farkettim narın faydalarından yararlanmak için,artık seneye :)
    İsminin güzelliği,bahtına yansısın.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim canım. Olsun sen yine de bereket niyetine al narı kır ye ;)

      Sil

KESTANELİ PİLAV

  KESTANELİ PİLAV Malzemeler: 2 su bardağı basmati pirinci 1/2 çay bardağı sıvıyağ 10-15 adet haşlanmış kestane 1 çay kaşığı zerdeçal